Categorieën
Zwoegen

Bijdragen Generatie Z aan het Zwolse bedrijfsleven

Recentelijk bleek uit onderzoek van Elseviers Weekblad* dat Zwolle een van de beste plekken in Nederland is voor bedrijven. Veel banen, hoogopgeleid personeel en ruimte voor groei: het is allemaal in de Hanzestad te vinden. Reden genoeg om het bedrijfsleven in de stad onder de loep te nemen met het oog op Generatie Z. Zwols Mediahuis deed een rondvraag naar de bijdragen van jongeren in het bedrijfsleven van Zwolle. 

Digitale moves

Generatie Z helpt via het project MoveDigi bedrijven in de regio Zwolle bij het digitaliseringsproces. MoveDigi** is een regionale digitale werkplaats waar midden- en kleinbedrijven (MKB) worden gekoppeld aan mbo- en hbo-studenten van diverse opleidingen. Tot dusver zijn er 68 opdrachten uitgevoerd. Het mes snijdt in dit project aan twee kanten, legt projectleider Ynte van der Meer uit: “De bedrijven die een aanvraag indienen voor een opdracht zijn achtergebleven in de arbeidsproductiviteit, omdat ze de digitaliseringsslag gemist hebben. Via MoveDigi wordt het voor hen mogelijk om op dit gebied vooruitgang te boeken. Aan de andere kant doen nog weinig opleidingen iets met opdrachten vanuit het bedrijfsleven. Door de studenten te koppelen aan een echte case van een bedrijf, zijn ze aan het werk binnen de beroepspraktijk en doen ze ervaring op. Daarnaast kunnen studenten via MoveDigi versneld aan een stageplek of potententiele baan komen binnen het bedrijfsleven ”

Van der Meer ziet daarnaast nog extra voordelen voor beide partijen. “Een aantal van de bedrijven die een aanvraag indienen is digibeet. Het is voor hen vaak nog niet helemaal duidelijk wat ze precies willen of nodig hebben. Dit geeft de studenten ruimte om te experimenteren en eigen inzichten en kennis te gebruiken om de bedrijven verder te helpen. Er zijn daarnaast ook bedrijven die zeggen: ‘die opdracht die we indienen is leuk en aardig, maar we willen de studenten liever kennis laten maken met ons bedrijf.’ De bedrijven gebruiken MoveDigi om potentieel personeel te scouten voor wanneer de studenten klaar zijn met de studie, aangezien mensen met verstand van ICT gewild zijn in het bedrijfsleven.” 

Simpele vragen en toffe ideeën 

Ook Spencer Roozeboom, algemeen directeur van digitaliseringsbedrijf IMPRES**, ziet de meerwaarde van jongeren voor zijn bedrijf: “Ik ben nu zelf 38 en besef me dat ik niet meer de persoon ben die dit bedrijf begon, 19 jaar geleden. Ik besef me ook dat mijn denken steeds meer begint te kaderen naarmate ik ouder word. Jongeren kunnen beter toekomstgericht denken en zitten daarnaast minder vast in hun denkpatroon. We luisteren bij IMPRES daarom aandachtig naar onze stagiairs. Zij stellen soms hele simpele vragen of komen met toffe ideeën waar we zelf nog niet op zijn gekomen.” 

Volgens Roozeboom heeft dit al meerdere keren voor oplossingen en nieuwe inzichten gezorgd: “IMPRES heeft bijvoorbeeld een klant die gebruik maakt van snijrobots voor metalen platen. Deze robots worden tijdens het snijproces heel warm en worden daarom gekoeld met water. Door de snelle bewegingen die de robots maken spat het water op de robots en dit zorgt voor storingen. Toen we over dit probleem aan het praten waren zei een van onze stagiairs: ‘dan doe je die robot toch een regenjas aan?’ Door dat idee dragen de robots nu een regenjas die ieder kwartaal wordt vervangen . Het bleek dé perfecte oplossing van slechts een tientje!”

* Het artikel van Elsevier is te lezen via onderstaande link: https://cstories.nl/stories/in-zwolle-lachen-de-robots-terug

** Ga voor meer informatie over MoveDigi en IMPRES naar: https://movedigi.nl/ of https://www.impres.nl/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.