Wanneer je in Zwolle loopt zal je vaak in de winkelstraat of op het marktplein te vinden zijn. Maar als je iets verder loopt en aan de andere kant van de kerk kijkt kom je terecht op de ‘Grote Kerkplein’ van Zwolle. Op dit plein zijn een aantal leuke cafés en winkels te vinden, waaronder een winkeltje op nummer 26. Op dit nummer bevindt zich namelijk ‘Widaro’. Een sieraden winkel met zelfgemaakte en trendy sieraden. Wij spraken eigenaar Danielle. Want hoe schat je nou in welke spullen er trendig worden en hoe houd je het als onderneming vol in deze tijd?
Hoi Danielle! Zou jij jezelf en je bedrijf voor kunnen stellen?
“Mijn naam is Danielle en ik werk in de sieradenwinkel ‘Widaro’. Wij zijn een familiebedrijf. Mijn moeder, tante, zaterdaghulp en ik werken hier. Wij verkopen hier handgemaakte sieraden en daarbij veel leuke merken! We hebben een heel breed assortiment.”
Jullie maken veel sieraden zelf. Welke artikelen springen er vooral uit?
“Door Corona worden er veel van onze eigen gemaakte sieraden verkocht. Dat zijn bijvoorbeeld ringen, kettingen, oorbellen of armbanden. Deze artikelen zijn ook te koop in de webshop, terwijl we deze al een aantal jaren hebben. Je kan bij ons iets kopen wat een ander niet heeft en daardoor zijn wij uniek. Het is leuk om te zien dat dat van jong tot oud aantrekt.”
Zit er ook een verschil tussen jong en oud, van wat zij kopen?
“Ja zeker! Jongere meiden lopen meer met goud en zilver en dragen veel ringen. Ook zijn er mensen die bijvoorbeeld fijne sieraden dragen of juist felle kleurtjes dragen.”
Worden er vaak ook dingen gekocht die in de mode zijn en hoe houden jullie daar dan rekening mee qua sieraden maken en inkopen?
“We worden bijvoorbeeld geïnspireerd door wat je op Instagram ziet. Daar zie je voorbij komen welke kleuren of modellen in zijn. Daar voeg je dan je eigen inspiratie en Widaro stijl aan toe. Wij kunnen heel snel schakelen waar we op in moeten spelen qua kleur en stijl.”
Hebben jullie dan ook wel eens een miskoop ingeslagen of gemaakt?
“Ja zeker. Soms koop je iets in waar je zelf heel enthousiast over bent, maar waar toch niet goed op gereageerd wordt. Die kan je dan aan het einde van het seizoen op een voordeliger aanbieden en op die manier verkoop je het ook wel.”
Is er een verschil tussen wat veel op de site wordt verkocht en wat in de winkel?
“Door Corona hebben we echt gemerkt dat verschillende laagjes kettingen worden verkocht. Dat komen bijvoorbeeld ook op Instagram de meeste likes op. Ook merkten we dat door mensen thuis zaten, DIY pakketten en kralen heel populair waren. Daar zijn we toen ook verder op in gaan spelen.”
Er worden dus bepaalde items door corona meer verkocht, hoe was dat daarvoor?
“Het is door de jaren heen echt veranderd. Eerst wouden veel mensen kralen in kopen en zelf aan de slag. Toen werden onze eigengemaakte producten populair en nu hebben mensen weer de behoefte om zelf dingen te maken. Door corona hebben we dus die DIY pakketten weer opgepakt en verkopen we weer kralen in de winkel!”
Hadden jullie voor Corona ook al een webshop?
“Ja, voor corona hadden wij ook al een webshop. Net voor de lockdown waren we overgegaan op een nieuw systeem. Dat was wel echt een perfect moment! Je merkte toen toch dat mensen wel wat bestelden! Ook al zitten mensen thuis ze wouden zichzelf toch verwennen of er tijdens Zoom meetings een leuke ketting om hebben. Voor Corona liep onze webshop al goed, maar tijdens corona eigenlijk nog beter. We hebben ook veel op social media gepromoot. Daar laten we elke dag zien wat we voor nieuws hebben en zo blijven mensen ook enthousiast.”
Heeft het stand gehouden dat mensen enthousiast waren en bleven bestellen?
“Ja eigenlijk wel! Toen moesten we wel even schakelen. Als je webshop steeds groter wordt en je ook je winkel moet onderhouden. Maar daar wordt ook heel leuk op gereageerd! Mensen komen een rondje lopen in de winkel als ze ons hebben gezien op social media. Dat is natuurlijk super leuk! Dus de webshop is daarnaast ook een super fijne toevoeging!”